choklad/kola Muffins=)

Chokladmuffins med kola (ca 12st)

Ingredienser:

100g (laktosfritt) smör eller margarin
1 dl (laktosfri) mjölk
2 ägg
1½ dl strösocker                                        
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
24st sega chokladkolor (typ Dumle)

Enkla steg för steg:

1.   
Sätt ugnen på 225 grader. Ställ pappersformar på en bakplåt.

2.   
Smält matfettet och tillsätt mjölken. Låt allt bli varmt. MEN låt det INTE KOKA.

3.    Vispa ägg och socker pösigt.

4.    Blanda vetemjöl med bakpulvret, kakao, vaniljsocker och potatismjöl.

5.    Tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten och sedan alla torringredienser. Och rör om ordentligt.

6.    Fyll papperformarna till lite över hälften. Tryck sedan ner 2 kolor i varje form.
7.    Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min. om du gör lite större muffins behöver de ca 15 min för att bli genomgräddade.

8.   
Låt muffinsen svalna.

Nästa gång ska jag göra dubbelsats=)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0