Info om skenor/skydd för kroppen...

Tjo!
 
Några av er vet kanske att jag sover med handledsskenor, då jag lider av Karpaltunnelsyndrom (tryck på länken om ni vill läsa mer om det). Sen jag börja med skenorna på nätterna har jag sällan problem med värk och känselbortfall i händerna. Förutom skenor och skydd till handleden har jag även till rygg, fotled och knän. Priset på skydd skiftar rejält beroende på vilket sida/affär man köper dom i. 
 
Vad gör dom? skydd/skenor hjälper till att hålla kroppen i bra position om man är tex överrörlig eller har smärtor i vissa rörelser. Många skydd ger även en värmande effekt som därmed ger smärtlindring. Jag använde tex min ryggkorsett mot mensvärk. Dels var jag väldigt svag i ryggen kring mensen & värmen höll smärtorna i schack.
 
Var kan man använda dem? Det finns olika typer av skydd/skenor. Men vanligast är till handled, fotled, knän, armbåge. Men som sagt det finns till ryggen (ryggskydd...) och även till nacken (kallas då nackkrage).
 
Hur börjar man? Det finns att köpa några typer av skydd på apoteket och mängder med olika på nätet. Men har man svåra besvär bör man i första hand ta kontakt med en läkare som gör en ordentlig utredning. Därefter bör man kontakta en sjukgymnast eller arbetsterapeut för att få tips och prova ut rätt sorts skydd.
 
Länk där man kan få tag på vissa skydd:
http://www.rehaboteket.se/
 
Fotled, handled, knän, rygg:
 
Mina handledsskenor jag har på natten:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0