Mina andra Diagnoser Del 2

Hej på er!
 

Detta är del 2 på snabb genomgången om mina andra diagnoserna och hur mitt liv ser ut med dem, vill ni veta mer om någon av diagnoserna/svårigheterna kommentera gärna så skriver jag ett separat inlägg om just den. Det kommer eventuellt en del 3 längre fram. kramiz<3

 

  

IBS: Eller irritable bowel syndrome som förkortningen står för innebär att man har en lättretbar eller överkänslig tarm. En väldig vanlig åkomma som ca 15-20% av Sveriges befolkning lider av.  Detta är något jag levt med sen jag var ung men som blev värre med åren innan jag var stor nog att ta beslutet själv att välja bort saker.

 

Under det senaste 10 åren har jag valt att undvika så gått det går de produkter som jag vet kan ställa till det för mig och det är främst laktos, lök, kål, äpple, tuggummi, rött kött och friterat… Som sagt jag utesluter dem inte helt utan jag försöker bara undvika dem i den mån det går utan att det ställer till det för andra jag äter tillsammans med. Magen är lite upp och ner emellanåt men överlag känner jag ändå att jag har kontroll över det.

 

 

 

 

Sekundär Dysmenorré: Svåra menssmärtor/kramper innan och under mensen. Detta är något jag kämpat med sen jag var 16+ ungefär och skulle inte ens önska min värsta fiende den smärtan. Jag hade så ont emellanåt att jag var helt medvetslös pga. Kramperna i livmodern. Vändningen kom efter att jag gjort en titthålsoperation 2013 och äntligen fick svar på vad jag led av.
 
Sen dess har jag testat många olika typer av Mini-piller, kopparspiral och nu det senaste som fungerat helt klart bäst för mig P-piller. Det har tagit ett par år att hitta de som hjälper bäst även om det inte tar bort all smärta innan & under mensen är jag i alla fall kontaktbar och relativt fungerade under mensen d.v.s. jag kan sitta upp utan att tuppa av. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Elin

Mensvärk är fruktansvärt. Tycker också det är den allra allra värsta smärtan. Har du haft ont sen du fick mens eller kom den senare? Tycker det är grymt att du skriver hur du kämpar och ändå kan se positivt och tänka att det ändå är något som blivit bättre! Det är lixom, peppande att läsa. Kram

Svar: Ja, den smärtan är ju så annorlunda jämför med många andra typer av smärta. När jag hade som svårast med mensvärken då var nervsmärtorna ganska lindriga i jämförelse. Men som tur har jag mer kontroll över mensvärken nu och känner inte lika stor rädsla när det väl är dags igen.
Åh tack underbara du! Med åren har jag lärt mig att försöka se det lilla positiva som går även om det är svårt ibland. Kramiz<3
♥JèÑnIèY♥

2019-07-23 @ 19:49:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0