Tips för ME-drabbade

Vid ME/CFS är det viktigt att:

  • Undvika överdrivna aktiviteter såväl fysiska som mentala och respektera när kroppen sätter gränser mot fortsatt aktivitet. Tillämpa gärna pacing.
  • Dela upp vardagsbestyr/aktiviteter i flera korta pass och helst variera fysiska och mentala aktiviteter.
  • Hitta fysiska aktiviteter som fungerar under aktuellt sjukdomsläge. Fysisk träning är av godo om du mår bra av den men balansgången mot försämrande träning kan vara svår. Det som fungerar en dag kanske måste undvikas en annan. Träning/fysisk aktivitet flera dagar i rad måste oftast undvikas.
  • Om möjligt undvika nya infektioner/ situationer där det är risk att bli smittad.
  • Undvika stress och tidspress - stress orsakar större negativa konsekvenser för ME-patienter än för friska.
  • Tillämpa cirkulationshöjande aktiviteter för att motverka vardagsproblem- tex enkla rörelseövningar i stillastående eller vid uppresande för att undvika blodtrycksfall/svimning, varmt bad innan sänggående för att förbättra perifer cirkulation under vilan mm.
//Taget från gotahalsan.se
 
Dessa råd har gett mig bättre kontroll över ME-Sjukdomen:

 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Pauline

Hej!
Den här listan försöker jag också leva efter. Jag lider av Hypermobilitetssyndrom ME. Jag hoppas du mår lite bättre nu? Själv sitter jag i soffan och försöker lista ut hur jag ska orka duscha ikväll men i värsta fall får det vänta till imorgon! Hur dumt det än låter så kändes det ganska bra att läsa din blogg. Det är skönt att inte vara ensam.
Kram
Pauline

Svar: Hej! Det är inte lätt, men man lär sig med tiden. Jag utforskar fortfarande gränserna, men Kraschar inte lika ofta som i början. Hade det dilemmat om duschen igår, så om jag vore du hade jag vilat resten av kvällen och försökt duscha imorgon då kanske du hunnit ladda upp lite energi. Tanken med min blogg är att sprida kunskap och finnas till för andra drabbade. Jag hade också den känslan innan jag fann någon med samma sjukdom. Men du är inte ensam, även om det känns så vissa dagar.
Många kramizar till dig!

//Jenniey Love
♥JèÑnIèY♥

2014-12-02 @ 18:58:58
URL: http://paulinepousars.blogg.se
Pauline

Hej igen!
Jaaa. Jag blir nog kvar i soffan och bara andas ikväll!
Du har skaffat dig en ny läsare idag! :)
Kram

Svar: Det låter som en mycket bra ide=) aww roligt.

kramiz<3
♥JèÑnIèY♥

2014-12-02 @ 19:43:35
URL: http://paulinepousars.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0